26 augustus 2019

Aan het begin van haar zoektocht raakt Star verzeild in een boekwinkel in Londen, maar niet zomaar een boekwinkel. De beschreven entourage, sfeer en niet te vergeten de eigenaar zijn zo uitzonderlijk dat ik mij waan in een locatie uit een Harry Potter-boek. Dit deel van het verhaal is toch echt gesitueerd in het heden, in 2007.
Ik vergeet dat steeds, want het zou zonder probleem ook in de tijd van 150 jaar geleden passen. De treinreizen van Star met Orlando zijn in moderne intercity’s, maar voor mijn gevoel zit ik in de stoomtrein uit 1880.
Sommige conclusies, of onthullingen, zie ik al snel aankomen en het pleit voor Riley dat zij een aantal hiervan zelf dan ook al snel op tafel legt. Zo vormen (gelukkig) duidelijk dus nog niet de plot van het verhaal.
Uiteindelijk heeft zij of wat leuke verrassingen voor ons in petto. Maar één daarvan is wat mij betreft totaal overbodig, die voegt in niets niets toe en doet geen eer aan het niveau dat het verhaal werkelijk heeft.
Star D’Aplièse staat op een keerpunt in haar leven. Na de dood van haar vader, heeft ook zij net als haar zussen, de opdracht gekregen op zoek te gaan naar haar afkomst. Er is alleen één ding dat haar tegenhoudt: haar zusje CeCe, waar ze alles mee deelt. Als ze uiteindelijk met lichte tegenzin naar Londen vertrekt, gaat een nieuwe wereld voor haar open. Daar ontdekt Star het bestaan Flore MacNichol, een onafhankelijke, geëmancipeerde vrouw die honderd jaar geleden leefde en die na haar jeugd op het Engelse platteland naar het bruisende Londen vertrok. Ze maakte daar kennis met nieuwe idealen en tradities en vond de ruimte om haar identiteit te ontplooien.
In navolging van Flora ondergaat ook Star eenontdekkingsreis naar zichzelf, waardoor uiteindelijk uit de schaduw van haar zus stapt en zichzelf opstelt voor de mogelijkheid om liefde te leren kennen.
Als ik ergens geen spijt van heb is het van mijn beslissing om ondanks mijn bedenkingen deze serie over de Zeven zussen te gaan lezen. De verhalen kloppen aan alle kanten, in het historisch perspectief, het mythologische aspect. Ze zijn zorgvuldig geschreven, goed uitgediept en er het research van Riley is weer indrukwekkend. Niet alleen naar het inhoudelijke deel, maar ook naar de locaties. Het is alsof je er zelf bént. We reizen mee, zien en ervaren de verschillende landen alsof ik er zelf aanwezig ben….
Het lijkt wel alsof ieder deel van deze serie een thema heeft waarin ik mijzelf herken. Ally in Storm had dat, en nu Star in Schaduw ook. Want ook ik moet uit de schaduw stappen om mijn stem te vinden en te laten horen.
Het slothoofdstuk beleven we, net als in de vorige delen, door de ogen van de volgende zus. Mét cliffhanger. Echt leuk. Als dát niet uitnodigt tot verdergezet, weet ik het niet. Ik begin in ieder geval snel aan het volgende deel!
Pan Books, 2016
665 pagina’s
Nederlands:
Xander uitgevers, 2018
576 pagina’s